Goede vragen stellen hoe doe je dat? | NLP Box

Goede vragen stellen hoe doe je dat?

Goede vragen stellen, hoe moeilijk kan dat zijn? Je stelt je vraag en de ander geeft er een antwoord op. Alleen is het zo simpel?

Veel mensen stellen gesloten vragen waar alleen een ja of en nee als antwoord komt.

Ook tijdens de trainingen merk ik dat het bij vragen stellen vaak mis gaat of dat er snel genoegen wordt genomen met het gegeven antwoord. En dat is jammer want het stellen van goede vragen is een van de krachtigste verandertools die we hebben als coach of hulpverlener.
Als we dan gaan kijken wat er tijdens het vragen stellen  misgaat is het op de volgende onderdelen:

 

1. Je stelt te veel gesloten vragen

Is dit belangrijk voor je? Heb je al eerder hulp gezocht?

Gesloten vragen beginnen met een werkwoord en hebben 2 mogelijke antwoorden namelijk “ja” en “nee”. Dit zijn geen vragen waar mensen veel over nadenken. Sterker nog, zo komen ze er makkelijk van af en zullen ze uit zichzelf niet meer informatie geven.

2. Je laat te weinig pauze ertussen

Vaak vinden we het nog niet zo makkelijk als er een pauze valt tussen de vraag en het antwoord. Om dit op te vullen stellen we een andere vraag wat vaak een gesloten vraag is en dat is jammer. Als er degene aan wie je de vraag stelt erover moet nadenken ga er dan vanuit dat je een hele goede vraag hebt gesteld en laat ze erover nadenken.

3. Stapelvragen stellen

Met deze vragen blijven we de vragen achter elkaar door stellen zonder dat we wachten op een antwoord. Je cliënt zal in dit geval altijd de makkelijkste vraag beantwoorden.

Hoe stel je de goede vragen?

 1. De open vraag

Een open vraag is een vraag waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. Deze antwoorden op een open vraag wat langer en vragen wat denkwerk. Door het stellen van open vragen geef je iemand de ruimte om over de vraag na te denken, te kiezen welk antwoord hij of zij gaat geven. Je cliënt krijgt geeft zelf het antwoord en krijgt niet het idee dat hem of haar iets opgedragen wordt. Deze open vragen zijn de basis van je coachingsgeprek. Ze geven nieuwe inzichten. Door goede open vragen te stellen geef je je cliënt de ruimte om te praten. Een ander positief effect is dat ze meer gefocust zijn om te luisteren en te vertellen.

  • Waar, waarheen, waarvandaan? (vragen naar een plaats of richting)
  • Waardoor, hoezo, waartoe? Hoe komt het dat? Wat maakt dat? (vragen naar de reden, oorzaak, verklaring en doel)
  • Wat voor? (vragen naar de aard of kwaliteit)
  • Wanneer, hoe lang, hoe vaak? (vragen naar het tijdstip, tijdsduur, frequentie)
  • Hoe? (vragen naar een manier of methode)
  • Wie? (vragen naar het onderwerp)
  • Welke? (vragen naar het onderwerp met keuze uit beperkte groep)

 

2. Sleutelwoorden

Als de ander antwoordt luister je goed naar wat de ander zegt en richt je je op de sleutelwoorden die hij of zij uitspreekt. Vaak zijn dat zelfstandige naamwoorden of werkwoorden die je een hint geven naar de kern van de zaak.

 

3. Verdiepingsvragen

Meestal kom je niet direct bij de kern van de zaak en dus zul je verdiepingsvragen moeten stellen op basis van die sleutelwoorden. Dit blijven nog steeds open vragen.

Voorbeeld:

  • (Je noemt x) en wat nog meer?
  • Vertel!
  • Hoe komt dat zo?
  • Wat bedoel je precies?
  • Kun je dat toelichten?
  • Zou je daar een voorbeeld van kunnen geven?
  • Kan je me daar iets over vertellen?
  • Leg uit
  • Verklaar je nader

 

4. Goede afsluiting met een gesloten vraag

Na afloop sluit je af met een gesloten vraag. Dat kunnen bijvoorbeeld de onderstaande vragen zijn

  • Ben je geholpen?
  • Kun je vooruit?
  • Hebben we genoeg antwoorden

 

Heb je een gesprek met je cliënt let dan ook eens op het volgende.

  • Bouw eerst rapport op
  • Behandel het kader, het pre-frame. Weet voor jezelf en je cliënt: wat doen we hier, wat gaan we doen of niet doen, enzovoort.
  • Ga rustig zitten op een plek waar het stil is en waar je niet wordt gestoord. Doe het in een vertrouwde omgeving of met nog iemand die aanwezig is om de cliënt te steunen.
  • Laat de cliënt op een natuurlijke manier op een stoel of bank zitten. “Ga ergens op je gemak zitten.”
  • Vraag of hij comfortabel zit.

Een goed coachingsgesprek bestaat uit meerdere onderdelen. Belangrijk hierin is dat je naast de goede vragen stellen ook effectief luistert. Dat wil zeggen dat je nergens anders aan denkt en je geheel focust op wat je cliënt verteld. Dat zorgt er ook voor dat je de sleutelwoorden hoort en de verdiepingsvragen kunt stellen. Daarnaast kun je het coachmodel gebruiken. 

Wil je hier meer over weten/ nog vragen hebben stel ze gerust hieronder in het commentaarveld.

Angelique Lijffijt

NLP trainer en coach

Nadat ik meerdere trainingen heb gevolgd over NLP, marketing persoonlijke ontwikkelingen leerder ik mijzelf pas echt kennen en dat is ook de basis van wie ik ben. Door te efficiënter te communiceren zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Door NLP heb ik ook leren begrijpen waarom de ander doet zoals hij of zij doet. Ik leer anderen anders te communiceren en hun doelen te bereiken.

Stel je vragen hieronder in het commentaar en je krijgt van mij een antwoord.

Share This
%d bloggers liken dit: