Maak jij gebruik van een marketingstrategie? | NLP Box

Maak jij gebruik van een marketingstrategie?

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Voor veel ondernemers weer een reden om doelen te maken voor dit jaar. Bij die doelen hoort ook een marketingstrategie. Deze zorgt ervoor dat de marketing goed gaat lopen voor je onderneming.

Ik vergelijk marketing altijd met de natuur. Je zult eerst zaadjes moeten planten en deze laten groeien. Als de planten groot genoeg zijn kun je gaan oogsten. Qua marketing werkt dit precies hetzelfde. Je zult eerst veel berichten moeten posten voordat de mensen je leren kennen. Pas dan zullen ze naar je toe komen.

 

Er zijn een aantal stappen die zorgen voor een krachtige marketingstrategie.

1. Je doelgroep

Allereerst moet je je doelgroep helder hebben. Vaak hoor ik in trainingen “ik kan iedereen helpen”. Dat klopt. Echter met je marketing zul je moeten afstemmen op een bepaalde doelgroep. Andes ben je pijlen aan het schieten die naast het dartbord komen. En dat levert niets op. Dus heb je je doelgroep nog niet helder? Ga daar dan eerst mee aan de slag. Wat hebben ze gemeen met elkaar? En heel belangrijk is in dit verhaal, welk kanaal zitten ze op. Op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram? Stem daarop af.

 

2. Wat is hun behoefte?

Er zijn een aantal vragen die je jezelf zou kunnen stellen over je doelgroep.

  • Wat is het probleem dat jij kunt oplossen?
  • Wat is hun behoefte?
  • Wat zouden ze willen winnen?
  • Wat hebben ze nog niet?

Krijg je antwoord op deze vragen dan weet je waar je je marketingstrategie op kan baseren. Want jij vormt immers de brug tussen hun probleem en de oplossing. Jij begeleid ze daarnaartoe. Als je je doelgroep en hun probleem helder hebt weet je wat je in je marketing moet gaan inzetten om een oplossing hiervoor aan te bieden.

Er zijn 6 basis behoeftes die je als mens nodig hebt om gelukkig te zijn.

  1. Zekerheid – we hebben allemaal stabiliteit nodig
  2. Variatie – we willen kunnen kiezen wat we nodig hebben (niet teveel)
  3. Significatie – we willen allemaal het idee hebben dat we ertoe doen
  4. Persoonlijke groei – als we dit niet doen dan staan we stil
  5. Contributie – we willen bijdragen aan anderen
  6. Connectie – we willen verbondenheid met anderen

Verwerk een aantal van deze basisbehoeftes in je website, blogs, enz.

 

 3. Unieke waarde

Wat onderscheidt jou van de anderen? Wat zijn de dingen die jij kan doen wat anderen niet doen? Dus met andere woorden wat maakt jou uniek?
Denk daar eens over na. Kijk op websites van concurrenten. Wat doen hun? En vooral ook wat doen hun NIET? Als jij uniek bent in hetgeen wat je doet, dan komen de mensen bij jou. Stem je aanbod hierop af.

 

Hoe kun je dit doen als je het nodig niet weet?
Ga rustig zitten op een gemakkelijke stoel met een A4’tje op je schoot. Leg je telefoon weg en op stil en zorg dat er verder geen afleiding is. Zet de vraag op papier en zet alvast een plat streepje neer. Daar komt je antwoord te staan. Zet als je het antwoord hebt gegeven een volgend streepje eronder en zet dan het volgende antwoord neer. Ga net zolang door tot er geen antwoorden meer komen. Trek daar ruim de tijd voor uit omdat dit een belangrijk onderdeel van je onderneming is. Het streepje dat je steeds neerzet is voor je onderbewuste het teken dat er nog een antwoord gaat komen.
Als je helemaal klaar bent dan kijk je naar de antwoorden die je hebt opgeschreven. Je beste antwoorden op je vraag zullen niet bovenaan staan. Zoek het beste antwoord eruit. Dit kun je met alle vragen doen. Steeds weer op een nieuw A4’tje. Afhankelijk van de vraag kan er 1 antwoord of meerdere antwoorden in zitten. Zijn het meerdere antwoorden geef er dan een prioritering aan.

 

4. Je prijzen

Hoe kun je die bepalen? Sommige gaan heel laag zitten, anderen juist heel hoog of er juist tussenin. Bepaal eens voor jezelf wat is het doel van mijn product of dienst? Wat zou de waarde zijn? Daarbij is het dus belangrijk om te bepalen wat los ik op voor de klant? Wat past daar het beste bij? Dat kan een eenmalige aankoop zijn, een lidmaatschap, een strippenkaart? Er zijn zoveel mogelijkheden. Het zou ook kunnen dat je bij meer producten of diensten een bepaalde korting krijgt. Bepaal wat bij je doelgroep past.

 

Een niet onbelangrijk weetje in dit verhaal is dat slechts 14% van de mensen bepaald de aankoop op een prijs. De andere 86% doet het dus op een andere manier. We denken dat we aankopen op een rationele manier doen, echter hieruit blijkt dat we de aankopen veel meer emotioneel doen. Neem dit eens mee in je marketingstrategie.

De bovenstaande 4 stappen zijn de basis van je hele marketingstrategie. Daarna ga je bepalen wanneer ga ik wat posten op welk kanaal. Bekijk bij de verschillende kanalen wanneer de meeste interactie is.

Om hier structuur in te bouwen heb ik alvast een kalender voor je gemaakt. Daarin kun je je berichten inplannen volgens een bepaalde structuur. Ook staan daarin de inhakers. Dat zijn de bijzondere dagen waar je gebruik van kunt maken. Gebruik de inhakers die bij je passen. De rest verwijder je uit de kalender.

De 2e kolom kun je gebruiken om te bepalen wanneer je eigen berichten gaat plaatsen met de bijbehorende tijd. Doe dit volgens een bepaald schema. Je kan dit zelf inplannen. Nog makkelijk is het om dit te doen met bijvoorbeeld Buffer of Loomly. Dan kun je in 1 keer voor de hele week, 2 weken of hele maand inplannen en heb je er bijna geen omkijken meer naar.

Ga eens kijken of dit bij je past. Heb je hier meer vragen over stel ze gerust. Wil je weten hoe je NLP kan toepassen bij je marketing volg dan de training Marketing en NLP hiervoor.

Samen komen we verder.

Angelique Lijffijt

NLP trainer en coach

Nadat ik meerdere trainingen heb gevolgd over NLP, marketing persoonlijke ontwikkelingen leerder ik mijzelf pas echt kennen en dat is ook de basis van wie ik ben. Door te efficiënter te communiceren zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Door NLP heb ik ook leren begrijpen waarom de ander doet zoals hij of zij doet. Ik leer anderen anders te communiceren en hun doelen te bereiken.

Stel je vragen hieronder in het commentaar en je krijgt van mij een antwoord.

Share This
%d bloggers liken dit: