Meer klanten in 6 stappen. | NLP Box

In 6 stappen naar meer klanten

De meest gestelde vraag die ik krijg van ondernemers is hoe krijg ik meer klanten? Hoe genereer ik meer leads? Veel ondernemers zijn een eigen bedrijf gestart en worstelen dan met het feit dat ze te weinig klanten hebben. Te weinig klanten is te weinig omzet. Te weinig omzet betekend dat je dit niet kunt volhouden. Zeker als er geen ander inkomen naast is.  Terwijl je wel een goed concept hebt bedacht. Goed bent in de dingen die je doet.

Als ik dan vraag wie wil je helpen met je diensten dan is het antwoord vaak “iedereen”. En daar ligt dan het probleem. Ga maar eens een brief schrijven naar je doelgroep. Lukt je dat of denk je daar heb ik verschillende brieven voor nodig. Als dat laatste zo is dan ligt daar je probleem. Veel ondernemers hebben hun doelgroep te breed waardoor ze niemand meer aanspreken.

 

Stap 1 Je doelgroep

Wie zijn die mensen die bij jou een dienst zouden willen afnemen? Maak een personalia en schrijf deze fictieve persoon helemaal uit.

Om je op weg te helpen met het bepalen van je doelgroep heb ik hieronder een aantal vragen geformuleerd. Hierdoor kun je voor jezelf goed bepalen wie jou doelgroep zal zijn:

Wie is je doelgroep?

Wat is hun geslacht, leeftijd, burgerlijke. status, inkomen en opleidingsniveau? Zijn ze getrouwd? 2 inkomens of alleen staande ouder. Dit geeft je een beeld nog zonder gezicht, van je markt.

Wat is hun levensstijl?

Word specifieker. Denk aan de klant die jij probeert te bereiken – wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, idealen en hobby’s? Word specifieker. Denk aan de klant die jij probeert te bereiken – wat zijn hun waarden, persoonlijkheid, idealen en hobby’s? Denk aan hun gedrag en gedachtenpatronen. Deze vragen betreffen individuen, maar helpen ook je markt te bepalen. Als je tattoos verkoopt, dan is je ideale klant waarschijnlijk geen 98-jarige kerkgaande vrouw, die graag breidt en romannetjes leest.

Waar zijn je klanten?

Locatie is belangrijk. Maar denk ook aan waar ze hun informatie vandaan halen en hun tijd doorbrengen. Reizen ze naar hun werk? Waar gaan ze heen voor ontspanning en op welke tijden? Je wilt hen bereiken, dus is het belangrijk te weten waar ze zijn.

 

Stap 2 Waar zitten ze?

Om je klanten te bereiken zet je social media kanalen in. Welke kanalen zitten je klanten? Op Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram? Als je weet waar ze zitten dan kun je je marketing daarop inzetten. Zo voorkom je dat je veel op Facebook zet maar je doelgroep eigenlijk op LinkedIn zit en bereik je ze niet. Dus zoek uit welke kanalen ze zitten en kies deze kanalen voor je marketing.

 

Stap 3 Hoe kun je helpen

Daarnaast is het belangrijk om te weten waar ze naar op zoek zijn, welke problemen ze opgelost willen hebben.

Waar zoeken ze naar?
Gebruik deze vraag om te analyseren of jouw businessplan strookt met wat zij willen en nodig hebben. Het antwoord helpt je ook om je business verder te ontwikkelen. Je markt bepalen wanneer je je business start is één ding, maar tijden veranderen. Als je weet wat je markt wil, kun je met je markt mee veranderen.
Dus wat is hun probleem? Wat zijn hun negatieve emoties? Welke situatie wil de klant vermijden?

Daarnaast kijk je ook naar de positieve emoties. Welke situatie wil de klant verbeteren? Wat wil je klant anders?

Wat heb je hen te bieden?
Nu je weet wat ze willen, kun je je je diensten erop aanpassen.  Vertaal wat jij verkoopt in de vervulling van wat je klanten willen.

Zodra je dit weet dan kun je veel gerichter je marketing inzetten.
Vul de bovenstaande gegevens in in het onderstaande formulier en ga er alvast mee aan de slag.

Stap 4 UPS

Wat maakt jou anders dan andere ondernemers? Waardoor zouden ze juist bij jou moeten komen? Hoe kun je onderscheidend zijn t.o.v. de concurrenten? Dan hoeft je product of dienst niet onderscheidend te zijn, je zou er ook iets aan kunnen toevoegen waardoor je onderscheidend wordt. Daarbij is het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft. Het moet wel bij je passen. Kijk eens naar je concurrenten en kijk hoe hun het doen. Hoe kun jij het dan net op een andere manier doen?

Doe iets extra’s, geef klanten een belevenis die ze onthouden.

 

Stap 5 Meerwaarde

Als eerste zorg voor een goede website waarin helder is wat je doet en voor wie. Daarnaast lever meerwaarde op social media. Wees betrokken bij gesprekken, beantwoord vragen. Ondersteun anderen.  Begin met het schrijven van blogs als je daar nog niet mee begonnen bent en zet deze op je website. Via daar deel je ze verder op social media. Zorg daarbij dat je boodschap helder is met de juiste trigger die aansluit bij je doelgroep. Zo wil je dat ze jouw blog gaan lezen, dat ze klikken op je berichten, dat ze de interactie met je aangaan of dat ze iets bij je bestellen. Kortom zorg dat je altijd helder en consequent communiceert over je “benefits”, ofwel welke resultaten je levert.

 

Stap 6 Wat kun je nog meer doen

Om het aantrekkelijk te maken voor klanten/ cliënten zijn er nog verschillende mogelijkheden zoals

  • Bied een gratis kennismakingsgesprek aan
  • Bied iets gratis aan of met korting voor referrals. Dit kun je bijvoorbeeld op je visitekaartje zetten met een unieke code erbij.
  • Gebruik je email handtekening voor marketing. Dus zet er meer op als alleen maar je naam een bedrijfsnaam
  • Ga naar netwerkbijeenkomsten en neem je visitekaartjes mee met unieke code
  • Oefen op een goede elevator pitch waarom juist jij mensen goed kan helpen
  • Plaats testimonials van klanten op je website en social media
  • Zorg dat je social media inplant met programma’s zoals Loomly, buffer, enz.
  • Verstuur een nieuwsbrief
  • Geloof in jezelf, je product/ dienst en je klanten!

 

Heb je van de bovenstaande stappen nog niet alles uitgevoerd, ga er dan mee aan de slag. En… ik ben heel benieuwd naar JOUW idee(ën).

Plaats hieronder alsjeblieft elk idee dat je hebt over meer klanten in het commentaarveld zodat anderen daar ook weer van kunnen proviteren.

Tot slot
Wanneer jij jouw klantenbestand, opdrachtenportefeuille, praktijk, etc. echt serieus wilt laten groeien…

Kom dan naar de training succesvol ondernemen, onze training voor (startende) zelfstandige ondernemers om samen met ons de roadmap to succes gaan bewandelen.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor succesvol ondernemen

Groetjes Angelique

PS. Deel alsjeblieft dit artikel via de Facebook, Twitter en LinkedIn knoppen want… zo kunnen bevriende ondernemers in jouw netwerk óók van dit materiaal profiteren

Angelique Lijffijt

NLP trainer en coach

Nadat ik meerdere trainingen heb gevolgd over NLP, marketing persoonlijke ontwikkelingen leerder ik mijzelf pas echt kennen en dat is ook de basis van wie ik ben. Door te efficiënter te communiceren zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Door NLP heb ik ook leren begrijpen waarom de ander doet zoals hij of zij doet. Ik leer anderen anders te communiceren en hun doelen te bereiken.

Stel je vragen hieronder in het commentaar en je krijgt van mij een antwoord.

Share This
%d bloggers liken dit: