Effectieve communicatie, hier zijn 7 tips om je te helpen | NLP Box

Effectieve communicatie, wat kan je daarbij helpen?


Samenwerken is niet altijd even makkelijk. Je kunt elkaar aardig vinden of niet, je hebt veel of weinig overeenkomsten enzovoort.

Maar aangezien je gesprekspartner meestal niet kunt kiezen, is het dus wel heel belangrijk goed met elkaar te communiceren.

Hoe fijn zou het zijn als je tijdens het communiceren je woorden kan afstemmen met degene met wie je communiceert waardoor je een heel makkelijk gesprek krijgt. Of je nu thuis bent, op het werk of in een coachingsgesprek.

Maar wat is effectieve communicatie eigenlijk?

Communicatie is het overbrengen van informatie van de ene persoon naar de ander dmv verbaal en nonverbaal, of te wel woorden en lichaamstaal.

Ik heb een aantal tips voor je die je kunnen helpen voor een effectieve communicatie.

 

Tip 1: Maak contact met de ander

Als we een gesprek met de ander aangaan maak dan eerst goed contact met de ander, maak rapport zoals we dat binnen NLP noemen. Als er een goede connectie is dan zal de communicatie beter verlopen.

 

Tip 2: Luister aandachtig

Als we het hebben over communicatie dan denken we gelijk aan praten. Terwijl goed kunnen luisteren een van de belangrijkste componenten is van een effectieve communicatie. Focus aandachtig op de ander en luister goed. Daarbij heb je je volle aandacht bij de ander en denk je niet aan andere dingen.

 

Tip 3: NIVEA

Niet invullen voor de ander. Wat mensen heel veel doen is al heel snel iets invullen voor de ander. Dat is iets wat we eigenlijk heel automatisch doen.

 

Tip 4: Stel de juiste vragen

Tijdens het gesprek is het belangrijk om te luisteren, samenvatten en door te vragen. Samenvatten is belangrijk om te checken of de je ander goed begrepen hebt. Dit kan door bijvoorbeeld te zeggen: “Als ik het goed heb begrepen dan… . Klopt dat“. Heb je het niet goed begrepen ga dan net zolang door tot je de ander wel goed begrijpt. Doorvragen kun je doen door de juiste vragen te stellen.

 

Tip 5: Bewust worden van de communicatie

Effectieve communicatie begint met bewustwording hoe communicatie werkt. We zijn ons meestal wel bewust wat we zeggen, maar hoe de ander dit interpreteert weten we vaak niet. Word je bewust dat iedereen vanuit zijn eigen perspectief kijkt. Want jouw waarheid niet gelijk te zijn aan de waarheid van de ander. Als we dan naar de NLP kijken dan zeggen we hier eigenlijk “Heb respect voor het wereldmodel van de ander”.

 

Tip 6: Betekenis van je communicatie lees je in de reactie van de ander

Binnen de NLP zeggen we als je blijft doen wat je gedaan hebt, krijg je wat je altijd al kreeg. Als je tijdens de communicatie merkt dat de ander je niet begrijpt blijf dan niet op dezelfde manier doorgaan. Wil je een andere resultaat zal je zelf iets anders moeten doen. Pas je woorden en je lichaamshouding zo aan dat de ander je wel begrijpt.

 

Tip 7: Representatiesysteem

Een belangrijk onderdeel van effectieve communicatie wat je veel kan opleveren is inzicht in het representatiesysteem. Vandaar dat ik deze uitgebreider uitleg.

Iedere ervaring die wij opdoen gaat via onze 5 zintuigen, zien (visueel),  horen (auditief), voelen(kinesthetisch), ruiken (olfactoir) en proeven (gustatoir). Deze ervaringen slaan we op in ons geheugen. Ieder mens heeft ook een voorkeur welke hij of zij inzet tijdens onze communicatie. Dat voorkeurskanaal noemen we een representatiesysteem. Door te luisteren naar de woorden die iemand gebruikt en de oogbewegingen die iemand heeft kunnen we het representatiesysteem achterhalen.
Je kan sneller  en effectiever communiceren door het representatiesysteem van de ander te kennen. Dit geeft jou extra informatie tijdens een gesprek. Je kunt je misschien voorstellen dat als iemand heel visueel (beeldend) is ingesteld aan het praten met iemand die heel auditief  (met woorden) is, ze compleet langs elkaar heen kunnen praten. Als je deze representatiesystemen kan herkennen kun je in een gesprek op het andere representatiesysteem over gaan.

 

Maar hoe herken je deze representatiesystemen?

Visueel:

Naast de woorden die deze mensen gebruiken zoals zien, beeld, kijken, schijnen, helder, ophelderen en schitterend zijn er nog meer verschillen waar je op kunt letten.
Mensen die visueel zijn ingesteld bewegen hun ogen vaak schuin omhoog, zitten vaak met opgeheven hoofd en naar voren op hun stoel. Ze ademen met het bovenste gedeelte van hun longen. Ze onthouden door het zien van beelden en vinden het minder makkelijk mondelingen aanwijzingen te onthouden.

Auditief:

Naast de woorden die deze mensen gebruiken zoals horen, klinken, luisteren, aanhoren, afvragen en beluisteren zijn er nog meer verschillen waar je op kunt letten.
Mensen die auditief ingesteld zijn kijken vaak met hun ogen vaak opzij. Ademen vanuit het midden van de borstkas. Ze kunnen auditieve informatie gemakkelijk herhalen, leren door te luisteren en houden gewoonlijk van muziek en praten door de telefoon.

Kinesthetisch:

Naast de woorden die deze mensen gebruiken zoals doen, voelen, zwaar, gevoel, lauw en trilling
zijn er nog meer verschillen waar je op kunt letten.
Mensen die kinesthetisch zijn ingesteld ademen vanuit het onderste deel van hun longen dus echt met de buik, bewegen en spreken vaak langzaam en zijn gevoelig voor fysieke beloningen zoals bijvoorbeeld een schouderklopje. Zij onthouden door iets te doen of ergens doorheen te wandelen.

 

Auditief digitaal:

Naast de woorden die deze mensen gebruiken zoals verstand, begrijpen, denken, beslissen, motiveren en overwegen zijn er nog meer verschillen waar je op kunt letten.
Deze mensen praten vrij veel in zichzelf. Ze herinneren en onthouden zich dingen door bepaalde stappen, procedures of volgordes. Ze denken dus veel. Ze kunnen ook eigenschappen van de andere representatiesystemen vertonen. Dit is een aangeleerd systeem in tegenstelling tot de andere representatiesystemen.

Naast de woorden die de verschillende representatiesystemen gebruiken bewegen de ogen ook een bepaalde kant op. Voor ieder systeem is dit weer verschillend. Waarbij constructie een beeld of een geluid maken is. Onderstaand plaatje laat de oogbewegingen zien zoals je naar de persoon kijkt.

effectieve communicatie

Voor 80 % van de mensen gaat dit op. Voor de andere 20% kan het precies omgedraaid zijn. Het is dus belangrijk om een aantal vragen te stellen om te kijken waar de ogen heen gaan. Dit kan een hele duidelijke beweging zijn maar ook een hele snelle beweging.
Als je vraagt denk eens aan een roze olifant dan zullen de ogen naar visueel construct gaan omdat dit plaatje gemaakt moet worden. Vraag je hoe zag je eerste auto eruit zal iemand naar zijn visuele herinnering gaan. Hetzelfde kun je doen met geluid.
Je kunt een test doen om te kijken welk systeem jouw voorkeur heeft. Deze kun je hier downloaden en voor jezelf invullen.

Nog even samengevat

Tip 1: Maak contact met de ander
Tip 2: Luister aandachtig
Tip 3: NIVEA
Tip 4: Gebruik LSD
Tip 5: Bewust worden van de communicatie
Tip 6: Betekenis van je communicatie lees je in de reactie van de ander
Tip 7: Representatiesysteem

Wil je hier meer over weten/ nog vragen hebben stel ze gerust hieronder in het commentaarveld.

Share This
%d bloggers liken dit: